Most im. Marszałka Józefa Piłsudskiego jest obecnie najstarszym spośród mostów Krakowa, nazywany był także
Drugim Mostem, Czwartym Mostem również Żółwim Mostem lub po prostu Żółwiem.
Łączy Kazimierz (ul. Krakowska) z Podgórzem przez ul. Legionów Piłsudskiego.
Miejsce pod budowę konstrukcji mostu wytyczono nieopodal przeznaczonego do rozbiórki Mostu Podgórskiego łączącego
ulicę Mostową z podgórską ulicą Kazimierza Brodzińskiego. Demontażu elementów starego mostu ostatecznie dokonano
w 1936 roku czyli 3 lata po otwarciu Mostu Piłsudskiego.
Prace związane z budową mostu rozpoczęły się w 1925 roku. Podzielone na kilka etapów trwały do 1933 roku.
Budowę realizowano na podstawie projektu zespołu konstruktorów z Politechniki Warszawskiej pod kierunkiem
prof. zw. dr inż. Andrzeja Pszenickiego.
Stalowe elementy mostu zostały wykonane w krakowskiej Fabryce Maszyn Zieleniewskiego. Kratownicowa, nitowana konstrukcja
mostu oparta jest na dwóch filarach. Ma długość 147,5m i szerokość 18,5m. Wyróżniające się przęsło środkowe mierzy
72m długości i oparte jest na dwuprzegubowym schemacie statycznym.
Budowę samego mostu zakończono w 1933 roku -
uroczyste otwarcie odbyło się 19 stycznia tegoż roku. W celu zapewnienia dojazdów do mostu urbaniści dokonali
zmian w zagospodarowaniu przestrzennym tej części Krakowa; od strony Podgórza wyburzono halę targową zaś od strony
Kazimierza kamienice przy ulicy Krakowskiej. Prace dotyczące okolicznej infrastruktury zakończyły się w 1935 roku.
Budowa mostu sfinansowana została z funduszy miejskich oraz przez samych jego Obywateli, którzy za korzystanie
z przeprawy wnosili opłaty, przykładowo: 5 groszy za przeprawę pieszo lub ze zwierzęciem, 10 groszy furmanką,
20 groszy samochodem.
Zawierucha II Wojny Światowej nie oszczędziła mostu - został wysadzony niemalże w 12 rocznicę otwarcia przez wycofujące
się wojska hitlerowskie. Po wojnie na czas rekonstrukcji został tymczasowo zastąpiony przez drewnianą kładkę.
Do ponownego użytku oddano w 1948 roku nadając nazwę - Most Kościuszki, a mniej oficjalnie nazywając Drugim Mostem.
W pamięci Obywateli Krakowa przetrwał jako Most Piłsudskiego - oficjalnie jednak dopiero w 1990 roku przywrócono tę nazwę.
Obecnie most jest jednym z obiektów na trasie Krakowskiego Szlaku Techniki.
[ostatnia modyfikacja: 13.VIII.2011]
źródło:
- Adamczewski J., 1992, Kraków od A do Z, Krajowa Agencja Wydawnicza Kraków,.
- Kubalski E., 2010, Niemcy w Krakowie. Dziennik 1.IX.1939 - 18.I.1945, Wydawnictwo Austeria.
- praca zbiorowa, 2000, Encyklopedia Krakowa, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa - Kraków.
- Wikipedia.
|