Polski | English |
sprzedaż zdjęć | fotokalendarium | kościoły krakowa | wawel | rynek główny | sukiennice | zdjęcia krakowa | panoramy 360° | Barbakan
Kościół Najświętszej Maryi Panny z Lourdes
budowa: XIX wiek (1892-1894)
styl: neogotycki
wnętrze: neogotyckie, neoromańskie
opieka: Misjonarze

Znalazłeś błąd
w opisie ?
Napisz do nas !!
ul. Misjonarska 37
Kraków - Łobzów
tel. (12) 637-13-94
Msze Święte:
niedziele i święta:
6:30, 8:00, 9:30, 11:00, 12:30, 15:00, 16:30, 18:30, 20:00
dni powszednie:
6:00, 7:00, 8:00,
9:00 (z wyjątkiem VII i VIII),
15:00 (od XI do Wielkanocy),
18:30,
20:00 (w roku akademickim od poniedziałku do piątku)
http://www.misjonarska.org.pl
Kościół zbudowano w latach: 1892 - 1894 dla zakonu Ks. Misjonarzy Św. Wincentego a Paulo. Zaprojektował go budowniczy Stefan Żołdani, łącząc w jego bryle i wystroju styl neoromański z neogotyckim.
Projektant skorzystał z bardzo innowacyjnych - jak na owe czasy - technik budowlanych, na przykład boczne empory oraz chór organowy wsparł kolumnami żeliwnymi, wykonanymi dzięki wsparciu hut śląskich. Wnętrze można scharakteryzować, jako trójnawowe, emporowe, w którym stosunek nawy głównej do naw bocznych - utworzonych pod emporami - wynosi 4:1.
W ołtarzu głównym, zaprojektowanym przez Edwarda Kowalczyka, mieści się ustawiona centralnie figura NMP z Lourdes, a po jej bokach - statuy Św. Elżbiety i Św. Krzysztofa, często mylnie łączone z podobiznami rodziców Matki Najświętszej - Św. Anny i Św. Joachima. Środkowa rzeźba nastawy ołtarzowej wykonana została we Francji z końcem XIX wieku. W ołtarzach bocznych umieszczono figury: Najświętszego Serca jezusowego (w lewym) i Św. Antoniego (w prawym). Nadto w pierwszym przęśle nawy południowej zawieszony jest znakomity obraz Św. Judy Tadeusza, pędzla Zofii Niedzielskiej.

Polichromia wnętrza pochodzi z dwu okresów. Pozostałością pierwotnej, wykonanej przez malarzy z okresu młodej Polski, jest gwiaździste sklepienie, natomiast dekoracja filarów i kolumn pochodzi z lat 50. ubiegłego stulecia.

Na chórze muzycznym mieszczą się organy o neoromańskim prospekcie. Obecnie zachowany instrument jest efektem przebudowy XIX-wiecznych organów firmy Otto Rieger z Krnova na Śląsku Cieszyńskim. Na chwilę obecną instrument liczy 31 głosów (w tym 4 głosy labialne oraz 14 głosów ze starych organów), 3 manuały oraz pedał. Wyposażony jest w szafę ekspresyjną i urządzenie Crescendo.

[Za przygotowanie opisu dziękujemy "Organiście"]

[Ostatnia modyfikacja: 26.VI.2005]

Źródło:
- Rożek M., Gondkowa B., 2003, Leksykon kościołów Krakowa, Verso Kraków.



Powrót do menu głównego
Kościołów Krakowa

Zobacz także
Wybór zdjęć Krakowa na kalendarze
Kraków
Kontakt 2004 - 2023 © Paweł Krzan KRFOTO Mapa Strony